Psykolog

Psykologiske undersøgelser


Formål

Psykologiske Undersøgelser – En individuel indsigt til personer med autisme, ADHD og andre funktionsnedsættelser 

Hos Autismekonsulenterne tilbyder vi specialiserede psykologiske undersøgelser, der er skræddersyet til at give dybdegående indsigt i den enkeltes styrker, udfordringer og behov. Vores undersøgelser er designet til at hjælpe borgere med autisme, ADHD og andre funktionsnedsættelser med at opnå den bedst mulige støtte og udvikling. 

 

Formål med undersøgelsen 

En psykologisk undersøgelse er et vigtigt værktøj til at forstå og beskrive de unikke kognitive, emotionelle og adfærdsmæssige behov, som hver enkelt person har. Gennem en grundig analyse af de individuelle forudsætninger kan vi sikre, at de beslutninger, der træffes om støtte, behandling og videre intervention, er baseret på en solid og professionel vurdering. 

Typer af undersøgelser

 

Undersøgelse af IQ og vurdering af de kognitive færdigheder:

  • Til undersøgelse af de kognitive færdigheder anvendes WISC-V (børn 6 -16 år) eller WAIS-IV (16-90 år.)
  • WISC-V (Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition) er en individuelt administreret intelligenstest designet til at vurdere kognitive evner hos børn i alderen 6 til 16 år. Denne test måler et barns intellektuelle evner og fem kognitive domæner, der påvirker præstationen.
  • WAIS-IV er en intelligenstest som dækker alderen 16-90 år, og anses for at være den bedste indenfor vurdering af voksnes kognitive evner. WAIS-IV er den fjerde, reviderede version af testen, og dens struktur afspejler aktuel forskning og praksis.WAIS-IV belyser kognitive styrker og svagheder, herunder sproglige færdigheder, logisk tænkning, koncentration og hukommelse.
  • En undersøgelse af de kognitive funktioner giver et solidt grundlag for forståelse af de udfordringer, man står overfor, og kan f.eks. være relevant i forhold til at afklare uddannelses– og arbejdsmuligheder.
  • Under testningen er der rig mulighed for kliniske observationer af bl.a. arbejdsstrategier, relationskompetence, selvindsigt og struktureringsevner.

 

Undersøgelse af det adaptive færdighedsniveau (tilpasningsfærdigheder):

  • Tilpasningsfærdigheder er centrale for et individs selvstændige håndtering af hverdagens almindelige krav og forventninger, og er et vigtigt fokus ved tolkning og vurdering af eventuel nedsat kognitiv funktion, og ved planlægning af tiltag til støtte for personer i deres hverdag.
  • Det adaptive færdighedsniveau kan være relevant at afdække i forhold til uddannelses- og arbejdsmuligheder og kan pege på konkrete styrker og udfordringer i dagligdagen.

Undersøgelse af eksekutive funktioner:

  • Til børn og unge 5-18 år anvendes CEFI. CEFI er en anerkendt og omfattende test, der hurtigt og præcist kortlægger styrker og svagheder i de eksekutive funktioner hos børn og unge. Som den eneste spørgeskemabaserede test i verden er der ikke kun fokus på det dysfunktionelle, men også på de styrker, der har afgørende betydning for interventionen og for barnets eller den unges trivsel.
  • Til voksne anvendes BRIEF-V. BRIEF-V er et standardiseret spørgeskema til vurdering af eksekutive funktioner hos voksne. Det omfatter to spørgeskemaer med 75 udsagn i hver. Det ene er et selvrapporteringsskema, mens det andet skal besvares af en, der kender klienten og dennes hverdag godt.

 

Screening for angst og depression:

  • Ved mistanke om komorbiditet i form af angst og depression, kan der screenes for dette.

 

Kontakt os gerne for at yderligere drøftelse. Kontaktoplysningerne fremgår nedenfor.

https://eomak.dk/wp-content/uploads/2022/03/steven-wright-mq8QogEBy00-unsplash-scaled.jpg

Kvalitetssikring

Hos os vægter vi faglighed og dermed også faglig udvikling højt. Det er en af vores kerneværdier, hvorfor vi også sørger for at holde os opdaterede på den nyeste viden og forskning på området. Dette gør vi ved løbende at deltage i kurser, temadag og konferencer.

For at sikre, at vi kan levere en høj faglighed i vores sager, modtager vi supervision hver 6-8 uge. Supervisionens primære formål er at yde supervision i komplekse enkeltsager samt generel sparring om aktuelle autismespecifikke emner.

Al sparring og supervision foregår i anonymiseret form, således borgers identitet kun kendes af os.